COMUNICAT DELS PROFESSIONALS DE LA PSICOLOGIA CLÍNICA ESPECIALITZATS EN ADDICCIONS CONDUCTUALS SOBRE L’ÚS DE PANTALLES
Els experts en addiccions de diferents societats mèdiques reclamen prendre mesures, sobre l’ús de les pantalles, basades en l’evidència científica
Barcelona 16 gener 2024. Davant la preocupació de la societat sobre l’efecte en la salut mental dels joves per l’ús de les pantalles.
Com a grup de treball de professionals experts en la salut mental especialitzats en els efectes psicològics i cognitius de l’ús de les pantalles compartim la necessitat d’unificar el discurs i elaborar un pla comú d’ús saludable de les TIC basat en l’evidència científica
Amb aquest compromís hem elaborat un comunicat amb el suport de les següents societats científiques catalanes pertanyents a l’Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya:
Societat Catalana d’Especialistes en Psicologia Clínica
Societat Catalana de Psiquiatria Infanto-Juvenil
Societat Catalana de Psiquiatria i Salut Mental d'Adults
Societat Catalana de Pediatria
Al nostre web podreu trobar el comunicat que compartim sota aquestes línies resumit, i el link al change.org per donar suport a la iniciativa.
https://sites.google.com/view/comunicatusdepantalles/inici
COMUNICAT SOBRE L’ÚS DE PANTALLES:
1. L’increment de problemes relacionats amb la salut mental dels infants i joves ha estat generat per moltes causes i va més enllà de l’efecte nociu que s’atribueix a les pantalles.
2. Cal reflexionar vers la sobredigitalització de la societat en general. L’ús excessiu de pantalles no és un fenomen exclusiu d’infants i joves. Els adults tenen un paper clau com agents socialitzadors, principalment en l’entorn familiar.
3. Les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) són una eina molt important de comunicació i aprenentatge, però cal regular-ne l’ús. L’evidència científica ha de guiar les accions que ajudin a reduir tant com sigui possible l’impacte negatiu que poden tenir les TIC.
4. No tots els continguts accessibles des de les TIC tenen un efecte perjudicial. Cal buscar solucions concretes per a cadascun d’ells. Els principals temes que s’han vist relacionats amb problemes de salut mental tenen a veure amb l’abús de videojocs, el ciberassetjament, la pornografia, els jocs d’atzar, l’accés a informació no adequada a l’edat o contingut inadequat que promogui conductes perjudicials suïcides, trastorns de conducta alimentària...).
5. En relació amb l’edat d’inici, s’han de respectar recomanacions per edat ja existents, tot i que l’edat no és sols l’única dada significativa a l’hora de regular l'ús de pantalles.
6. És imprescindible promoure un model d’acompanyament digital. Un model restrictiu o prohibitiu no fomenta l’aprenentatge ni genera canvis de conducta. En aquest sentit proposem incloure l’ús saludable de pantalles com a un dels temes en els plans docents abans de 1er d’ESO.
7. El recorregut d’accés als entorns digitals sempre ha de ser supervisat i acompanyat. L’accés a les TIC ha de ser progressiu, guiat i supervisat respectant les edats recomanades d’ús i tenint en compte la maduresa del menor i les necessitats de cada cas.
8. Les institucions públiques han de garantir la implementació d'un codi ètic per part de la indústria tecnològica, que impliqui la revisió de la legislació actual.
9. És necessari instar les empreses de telefonia i les empreses creadores de continguts a adoptar un conjunt de mesures de control que incloguin recomanacions per edat i limitacions d'ús amb mètodes de verificació eficaços.
10. Considerem necessari que l’Administració es posicioni amb claredat respecte a l’ús de les TIC.
Per tot l’esmentat anteriorment, reclamem els següents punts:
1. Que l’Administració constitueixi un grup assessor interdisciplinari d’experts al servei de les institucions per donar resposta a les necessitats de la població.
2. Que es potenciï la recerca afavorint que les administracions destinin una part dels pressupostos a la investigació en aquest àmbit.
3. Que les administracions públiques realitzin campanyes preventives informant sobre els efectes de l’ús inadequat de les TIC i en promoguin un ús saludable, amb especial atenció als grups de risc.
4. Que es destinin recursos per a la formació d’habilitats i competències digitals a disposició de famílies, docents i altres professionals en contacte amb infants i adolescents.
Com afecta l'ús dels mòbils i altres eines tecnologiques als adolescents
Declaracions de la Dra. Dra, Dominica Diez, de la Societat Catalana de Psicologia Clínica, de l'Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya, per l'informatiu migdia de Catalunya Ràdio
mp3